انزلی در یک نگاه

بندر انزلی از شهرهای زیبای ایران است، شهری که با خانه‎هایی با بام‎های رنگارنگ شیروانی، میدان‏‌های جذاب، معماری به سبک مدرن، آب و هوای دوست داشتنی، دریایی زیبا و اسکله‎ای که در آن سر و صدای کشتی‏‌ها با ابعاد کوچک و بزرگ که با آواز مرغ‌های دریایی تلفیق شده و صدایی فوق‌العاده و منحصر به فرد را از خود ساتع می‌کند. در میان همه جاذبه‌های این شهر بلوار ساحلی و اسکله بندر انزلی یک جاذبه بی نظیر محسوب می گردد. این اسکله از پرکارترین بنادر کشور از نظیر میزان باری که تخلیه و بارگیری می‌شود، به حساب می‌آید و در واقع از این حیث سومین بندر کشور است. انزلی بعد از رشت، پرجمعیت‌ترین شهر در استان گیلان است، این شهر بالاترین میزان بارندگی را در کشور دارد که به همین دلیل به شهر باران معروف است. دروازه اروپا نیز لقب دیگر این شهر است که علت آن این است که این شهر به دلیل ارتباط دریایی با اروپا و داشتن گمرک، از سایر شهرها زودتر با دستاوردهای غرب روبرو شده و بعضی از اولین‏‌ها مرتبط با این دستاوردها به این شهر تعلق دارد. جالب است بدانید که اولین تاسیسات دریایی و همچنین اولین شهری که با برق روشن شد بندر انزلی می باشد، علاوه بر این اولین پل متحرک در ایران، اولین خطوط هوایی، اولین سینما و سالن تیاتر در این شهر تاسیس شد و حتی اتومبیل برای اولین بار به انزلی وارد می‏‌شود. این بندر جاذبه‎های گردشگری زیادی دارد که از بین آن‎ها مرداب انزلی، برج ساعت، کاخ میان پشته، پناهگاه حیات وحش سرخانکن، گورستان لهستانی‏‌ها،دهکده ساحلی، حافظیه انزلی و اسکله و بلوار ساحلی انزلی شاخص‌ترین آنها می‌باشد.

جایگاه و اهمیت اسکله بندر انزلی

بندر انزلی به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر و قدیمی ترین بندر در شمال کشور، نقش اساسی در جهت حمل و نقل کالا از طریق دریا ایفا می‌کند و همچنین به عنوان پایلوت کریدور شمال- جنوب و یک بندر ترانزیتی می‌تواند در سالهای پیش رو به عنوان بندر شماره یک کشور در خصوص صادرات و واردات کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر نقشی برجسته داشته باشد. با توجه به اینکه حوضچه بندر انزلی از دو قسمت دریا و تالاب تشکیل شده است، معمولا با مقدار زیادی گل و لای روبه‌رو است، لذا باید لایروبی آن در حوضچه برای ایمن بودن پهلوگیری کشتی ها انجام شود که این امر با تلاش شبانه‌روزی کارکنان اداره بندر استان انجام می‌شود. هر گاه که به این اسکله نگاه کنید تعداد زیادی از کشتی‏‌های رنگارنگ را مشاهده می‌کنید که در کنار اسکله قرار گرفته‌‏اند و یا با فاصله از اسکله در حال نزدیک شدن یا دور شدن و کم‌کم محو شده می‌باشند. اسکله انزلی تقریبا از سال ۱۳۰۰ شروع به کار کرده و اولین کشتی که در آن پهلو گرفته، کشتی آلمانی است که به ایران می‏‌آید و بعد از آن دو موج شکن غازیان و انزلی در نزدیکی این اسکله ایجاد می گردد که به دلیل کاهش دادن شدت موج‏ هاست تا کمتر برای کشتی‏‌ها مشکل پیش آید و بتوانند در بندر پهلو بگیرند و جالب این است که در حال حاظر همین دو موج شکن قابلیت تفریحی نیز پیدا کرده‌اند و گردشگران به کمک آن‏ها و با اطمینان خاطر به دریا می‌روند. از دیگر تاسیسات مرتبط با اسکله احداث دو پل است که به کمک مهندسان آلمانی و سوی دی ساخته شد و یکی از آنها جهت متصل شدن انزلی به میان پشته و دیگری نیز به منظور اتصال انزلی به غازیان است.

علاوه بر اسکله بندر انزلی، سفر دریایی با کشتی میرزا کوچک خان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تفریح است، این امکانات برای گشت دریایی چند ساعته در سواحل بی‏کران خزر تفریحی جذاب را برای شما فراهم می‌کند، ولی بهتر است قبل از اقدام به تجربه این سفر از چگونگی اجرای این سفر دریایی اطلاع پیدا کنید و اگر قصد دارد آن را تجربه کنید بهتر است در صورت امکان قبل از سفر بلیط آن را رزرو نمایید. انزلی شهری توریستی به حساب می‌آید و از لحاظ امکانات تفریحی و اقامتی کمی متفاوت می باشد، هتل‎های قدیمی و مدرن، همچنین رستوران‏ هایی که غذاهای محلی سرو می‌کنند و سفره‌ها را به شیوه سنتی و به سبک انزلی پهن می‌کنند، علاوه بر این در کنار این رستوران‌ها، فست فود و پیتزا در این شهر دربخش های مختلف شهر به چشم می‌خورد. برخی دیگر از امکانات تفریحی نیز شامل قایق‌سواری، گشت و گذار در مرداب انزلی و سواحل پاکسازی شده تفریحات دریایی و پلاژ آقایان و خانم‏‌ها برای شنا می‌باشد.